به گزارش صدای شهر به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ تبسم کشاورز_ نود و هشتمین دوره جوایز اسکار قرار است یک‌شنبه، ۱۵ مارس ۲۰۲۶ به صورت زنده از شبکه ABC پخش شود و سینماگران ایرانی بار دیگر در انتظار تصمیمی هستند که می‌تواند نام ایران را در یکی از معتبرترین جشنواره‌های جهان بر سر زبان‌ها بیاندازد. 
مهلت رسمی ارسال آثار برای بخش «بهترین فیلم بین‌المللی» تا چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴ (۱ اکتبر ۲۰۲۵) تعیین شده و این تاریخ به نقطه عطفی در رقابت داخلی تبدیل شده است.
در بحبوحه رسانه‌ای و فضای مجازی، چند فیلم به عنوان شانس‌های بالقوه نمایندگی ایران مطرح شده‌اند: «زن و بچه» ساخته سعید روستایی، «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی و «غریزه» ساخته سیاوش اسعدی. البته به نظر می‌رسد کشمکش اصلی بین دو فیلم «زن و بچه» و «پیرپسر» است، که تحلیلگران و منتقدان سینمایی درباره هر یک استدلال‌های متفاوتی دارند.
زن و بچه؛ تجربه روستایی و شانس حضور در کن
سعید روستایی که پیش از این با فیلم‌های خود در جشنواره کن حضور داشته و نامش در محافل جهانی شناخته شده است با «زن و بچه» امید‌های زیادی را برای نمایندگی ایران ایجاد کرده است. حضور پریناز ایزدیار و پیمان معادی، دو بازیگر شناخته شده و محبوب نیز به دیده شدن بیشتر فیلم کمک می‌کند. بسیاری معتقدند تجربه و سابقه بین‌المللی روستایی می‌تواند برگ برنده‌ای برای او باشد، به ویژه در بازاری که دیده شدن و نقد شدن فیلم توسط منتقدان جهانی نقش کلیدی دارد.

پیرپسر؛ اقتباسی جهانی از داستایوفسکی
در سوی دیگر، اوکتای براهنی با فیلم «پیرپسر» داستانی جهانی‌تر ارائه می‌دهد؛ اقتباس از برادران کارامازوف داستایوفسکی و حضور لیلا حاتمی به عنوان چهره‌ای شناخته شده می‌تواند مزیت بزرگی برای فیلم باشد. این اثر با توجه به مضمون و نوع روایت، از نگاه بسیاری قابلیت رقابت در سطح بین‌المللی را دارد و به ویژه برای مخاطب و داوران اسکار جذابیت دارد.

غریزه؛ یک محصول مشترک، اما بلاتکلیف
«غریزه» ساخته سیاوش اسعدی برخلاف دو فیلم دیگر، تاکنون در ایران اکران نشده و بر اساس قوانین اسکار، فیلم باید بین ۱ اکتبر ۲۰۲۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ در کشور معرفی‌کننده نمایش تجاری حداقل هفت روزه داشته باشد. هرچند این فیلم با پخش‌کننده آمریکایی قرارداد بسته و محصول مشترک ایران و ترکیه است، عدم اکران داخلی باعث شده تا شانسش برای نمایندگی ایران در اسکار محدود شود.

ناتوردشت؛ پیشنهاد منتقدان
در کنار این سه اثر، برخی منتقدان فیلم «ناتوردشت» به کارگردانی سید محمدرضا خردمندان را گزینه‌ای مناسب برای نمایندگی ایران می‌دانند. این اثر از منظر بومی بودن و روایت داستانی، می‌تواند جایگاه قابل‌توجهی در رقابت اسکار داشته باشد، اگرچه هنوز در سطح رسانه‌ای و تبلیغاتی به اندازه آثار دیگر دیده نشده است.

ایران در اسکار؛ نگاهی به تاریخچه
ایران با معرفی نماینده خود برای اسکار ۲۰۲۶، وارد بیست و هفتمین دوره رقابت خواهد شد. از میان ۲۶ فیلم گذشته، سه اثر برجسته شامل «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» هر دو ساخته اصغر فرهادی در اسکار حضور داشتند که دو فیلم فرهادی با حواشی و سر و صدا‌های فراوان، موفق به دریافت جایزه اسکار شدند. سال گذشته نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا نماینده ایران بود، اما شانسی برای کسب جایزه نداشت.

خانه سینما؛ تغییر روند انتخاب
سال جاری، روند انتخاب نماینده ایران از دست سازمان فارابی خارج شده و بر عهده خانه سینما قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست فرآیند انتخاب در این نهاد چگونه خواهد بود و آیا فقط تغییر رسانه‌ای است یا برنامه و استراتژی مشخصی پشت آن قرار دارد. تجربه کشور‌های موفق در اسکار نشان می‌دهد شفافیت و مشارکت چند گروه حرفه‌ای، کیفیت انتخاب را افزایش می‌دهد و شانس فیلم منتخب برای رقابت در سطح جهانی را بیشتر می‌کند.
فیلم‌های زیرزمینی؛ چالش برای سینمای ایران
در کنار آثار رسمی، فیلم‌هایی نیز وجود دارند که بدون پروانه ساخت و به صورت زیرزمینی تولید شده و در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور یافته‌اند. نام جعفر پناهی و فیلم جدیدش «یک تصادف ساده» با نخل طلای کن، بار دیگر مطرح شده است. این فیلم احتمالا توسط یک کشور اروپایی معرفی خواهد شد، مشابه اثر محمد رسول‌اف «دانه انجیر معابد» که سال گذشته نماینده آلمان بود.
این روند نشان می‌دهد که وقتی آثار ایرانی با قصه و عوامل ایرانی به نام کشور‌های دیگر معرفی می‌شوند، اعتبار جهانی آنها گاه به جای سینمای ایران، به نام دیگری ثبت می‌شود. بنابراین، تعامل هوشمندانه و تدبیر در این زمینه ضروری است؛ فضایی که هم برای خلاقیت فیلمسازان باز بماند و هم سهم سینمای ایران در عرصه جهانی حفظ شود، باید فراهم شود.
سیاست و هنر؛ اسکار یک بازی پیچیده است
همانند دیگر جشنواره‌ها، اسکار نیز رنگ و بوی سیاسی دارد و ملاک‌های انتخاب دقیق و شفافی ندارد. حتی اگر ایران نماینده خود را معرفی کند، میزان همخوانی با معیار‌های اسکار هنوز یک معما باقی می‌ماند. نکته جالب این است که بسیاری از کشور‌ها هنوز نماینده خود را معرفی نکرده‌اند، منتظر نتایج هشتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز هستند که از چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۴۰۴ تا شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.
پیچیدگی انتخاب نماینده ایران
با نزدیک شدن به مهلت رسمی ارسال آثار، سینمای ایران در وضعیت پرچالشی قرار دارد. رقابت بین «زن و بچه» و «پیرپسر»، بلاتکلیفی «غریزه» و آثار زیرزمینی و تغییر نهاد مسئول انتخاب، همه دست به دست هم داده‌اند تا تصمیم نهایی پیچیده و پرابهام باشد. با این حال، آنچه اهمیت دارد شفافیت، توجه به کیفیت هنری و قابلیت رقابت بین‌المللی است؛ چرا که این شاخص‌ها، در نهایت مسیر موفقیت ایران در نود و هشتمین اسکار را مشخص خواهند کرد.
انتهای پیام/

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *