به گزارش صدای شهر پاسخ داد؛ به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، صنعت خودروسازی کشورمان با چالشهای متعددی مواجه است. امروز مردم، دولت و حتی خودروسازان از کیفیت محصولات تولید و وضع موجود ناراضی هستند.
بررسی صورتهای مالی سه خودروساز بزرگ نشان میدهد زیان انباشته این خودروسازان در پایان سال ۱۴۰۳ به حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.
خودروسازان، قیمتگذاری دستوری را مانع رشد صنعت خودرو کشور و ایجاد زیان انباشته خود میدانند بااینحال مردم و کارشناسان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی، ناراضی هستند.
کارشناسان راه برونرفت و حل مشکلات صنعت خودروسازی را ایجاد رقابت در بازار میدانند با این حال بر اصلاح ساختاری صنعت خودرو تاکید میکنند. قیمتگذاری خودروهای داخلی به یکی از چالشهای چند سال اخیر بدل شده است و امروزه شاهد جدال خودروسازان با دولت بر سر قیمت فروش خودروهای تولید شده هستیم.
شورای رقابت چندی پیش فرمول جدیدی برای قیمتگذاری خودروها ارائه کرد که بر اساس آن خودروسازان مجازند قیمت محصولات خود را به طور مستقیم و بر اساس فرمول «کاستپلاس» (هزینه بهعلاوه سود) تعیین و عرضه کنند.
بر اساس این تصمیم سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز نقش نظارتی دارد و بر صحت محاسبات قیمتگذاری نظارت میکند، البته همچنان ملاک عمل، دستورالعمل شورای رقابت است.
خودروسازان نیز موظفاند قیمتها را با رعایت تمامی احکام دستورالعمل محاسبه و اعمال کرده و مستندات مربوط به نحوه محاسبه قیمت را به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند و باید تابع نظر سازمان حمایت باشند. طبق فرمول کاستپلاس، تعیین قیمت بر مبنای هزینههای تولید و سود منطقی است. همچنین خودروساز نمیتواند خودرو را بدون قیمتگذاری عرضه یا پیشفروش کند.
برخی مصوبه شورای رقابت را چارچوب جدیدی برای خروج از قیمتگذاری دستوری و حرکت به سمت شفافیت و کارایی میدانند در مقابل منتقدان تاکید میکنند این تغییر به افزایش قیمتها منجر شود.
قیمتگذاری باید به بازار سپرده شود
حسن کریمی سنجری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی برنا در مورد چالش قیمتگذاری خودرو در کشور، اظهار داشت: با توجه به زیان انباشته خودروسازان که بیشتر آن حاصل اختلاف قیمت تمام شده و فروش بوده، تصمیم شورای رقابت درست بوده که جانب خودروساز را گرفته است.
وی با بیان اینکه امروز به میزان کافی عرضه خودرو در بازار وجود دارد، افزود: اگر قرار باشد خودروساز تولید انجام دهد و خودروی خود را با زیان بفروشد، عملاً صنعت دچار چالش خواهد شد، بنابراین موضوع قیمتگذاری باید با توجه به رقابت، به بازار سپرده شود.
بازار خودرو انحصاری نیست
این کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که آیا بازار در انحصار خودروسازان داخلی است، گفت: انحصار زمانی وجود دارد که عرضه تولیدات در بازار بهصورت مهندسی شده انجام شود اما امروز خودروسازان هر چه تولید میکنند، روانه بازار میشود.
خریداران محدودیت تنوع ندارد
کریمی سنجری با تاکید بر اینکه تصمیم شورای اقدام مثبتی ارزیابی میشود، ادامه داد: در شرایط کنونی تقابل عرضه و تقاضا در بازار خودرو مانند گذشته نیست و مصرفکننده محدودیتی در تنوع و انتخاب خودرو ندارد. حتی برخی از خودروهای فروخته شده، در بازار با قیمت کمتری نسبت به قیمت کارخانه عرضه میشود.
وی در مورد نحوه قیمتگذاری خودرو در سایر کشورها و بازارهای جهانی، پاسخ داد: کشورهای دیگر محدودیتهای بازار ما را ندارند و شرکتهای خودروساز از روشهای مرسوم قیمتگذاری مانند «کاستپلاس» (هزینه بهعلاوه سود) استفاده میکنند؛ یعنی قیمت تمام شده محاسبه میشود و خودرو با سود موردنظر و منطقی فروخته خواهد شد.
این کارشناس اضافه کرد: برخی از خودروهای تولیدی در دنیا، خاص و لوکس هستند که قیمت آن علاوه بر محاسبه قیمت تمام شده به رقابت هم بستگی دارد و برای خرید آن باید در صف قرار بگیرید. همچنین خودروهایی برای اولینبار به بازار عرضه میشود نیز قیمت بالاتر دارد اما بعد از مدتی با افزایش عرضه، قیمت آن افت میکند.
کریمی سنجری در مورد قیمتگذاری خودروهای دارای تیراژ بالا، گفت: این خودروها معمولاً بر اساس بازاریابی، فرمول کاستپلاس با لحاظ سود منطقی وارد بازار میشود.
نقش ناترازی انرژی در افت تولید خودرو
وی در مورد صنعت خودروی ایران، بیان کرد: محیط صنعت خودروی کشور ما بسته و ارتباطات خارجی کشور در این زمینه ضعیف است. امروز خودروهای مونتاژی ما و بیشتر وارداتیها از یک کشور است که محدودیتهایی برای صنعت خودرو ایجاد میکند. همچنین محدودیت سرمایهگذاری خارجی وجود دارد و این موضوع در صنعت خودرو کمتر رخ میدهد.
این کارشناس خودرو مدیریت دولتی را یکی از دلایل مشکلات صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته مدیریت یکی از خودروسازان بزرگ کشور به بخش خصوصی واگذار شده است.
کریمی سنجری در پایان گفت: امروز ناترازی انرژی مشکلاتی برای صنعت به خصوص خودروسازان ایجاد کرده و اگر سرمایهگذاری در حوزه انرژی و خودروسازی رخ ندهد، صنعت خودرو با مشکلات بیشتری به خصوص کاهش کیفیت و… مواجه خواهد شد.
Source link

راهحل چالش قیمتگذاری خودرو چیست؟
سهام: