به گزارش صدای شهر تعرفه‌های وارداتی که توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، اعمال شده، به طور جدی به شرکت‌های مصرف‌کننده و خرده‌فروشی آسیب رسانده است. پیش‌بینی‌های متناقض از فروش و سود خرده‌فروشان بزرگ مانند تارگت و هوم دیپوت، نگرانی‌هایی را درباره آینده فصل تعطیلات امسال ایجاد کرده است.
در همین حال افزایش هزینه‌ها ناشی از این تعرفه‌ها و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، احساسات منفی را در بازار به وجود آورده است. «ریک گومز» مدیر ارشد تجاری تارگت، در این باره گفت: ما با احتیاط برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی می‌کنیم، زیرا عدم قطعیت و نوسانات ادامه دارد.
فروشگاه‌های مصرف‌ به‌ویژه تحت تأثیر سیاست‌های تجاری غیرقابل پیش‌بینی ترامپ قرار گرفته‌اند. این وضعیت باعث کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان شده و آن‌ها را به انتظار رشد اقتصادی ضعیف و افزایش تورم در ماه‌های آینده واداشته است.
این در حالی است که تورم کلی در ایالات متحده در حال افزایش است و اقتصاددانان نگران هستند که قیمت‌های بالاتر پس از افزایش اخیر در تورم عمده‌فروشی، به مصرف‌کنندگان تحمیل شود.
طی هفته‌های اخیر، شرکت‌هایی مانند آدیداس و لوی استراوس اعلام کرده‌اند که به دلیل تعرفه‌ها، ممکن است قیمت محصولات خود را افزایش دهند. در همین رابطه «برایان جیکوبسن» اقتصاددان ارشد در Annex Wealth Management، گفت: ما در حال مطالعه در مورد سلامت مصرف‌کننده هستیم، چرا که آن‌ها هنوز به خرج کردن علاقه‌مند هستند.
هر چند بازار سهام به طور کلی در سال ۲۰۲۵ عملکرد نسبتا خوبی داشته است، اما سهام‌های اختیاری مصرف‌کننده تنها حدود ۱ درصد افزایش یافته‌اند. در حالی که شرکت TJX از «آغاز خوب» نیمه دوم سال خبر داده، هوم دیپوت نتایج ناامیدکننده‌ای را منتشر کرده و به تردید مصرف‌کنندگان در خریدهای بزرگ اشاره کرده است.
مدیران این شرکت‌ها اذعان کرده‌اند که در نیمه دوم سال با چالش‌های زیادی به دلیل نرخ‌های بالای وام مسکن و احتیاط مصرف‌کنندگان مواجه خواهند بود. بر اساس ردیاب جهانی تعرفه رویترز، از بیش از ۳۰۰ شرکتی که از اول فوریه به تعرفه‌ها واکنش نشان داده‌اند، حدود ۳۸ شرکت پیش‌بینی‌های خود را کاهش یا لغو کرده‌اند و ۴۲ شرکت نیز از افزایش قیمت‌ها خبر داده‌اند.انتهای پیام/

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *