به گزارش صدای شهر فاتح بادپروا، دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، در خصوص جایگاه این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان تخصصی‌ترین جشنواره تئاتر خیابانی کشور و یکی از جشنواره‌های اصلی مرکز هنر‌های نمایشی ایران محسوب می‌شود. این جشنواره ریشه‌ای و قدیمی در حوزه تئاتر خیابانی است و می‌توانم بگویم اولین جشنواره مستقل تئاتر خیابانی کشور است البته به غیر از بخشی از جشنواره فجر که سال‌های پیش برگزار شد.
از یادواره تئاتر مریوان تا جشنواره بین‌المللی
وی ادامه داد: ریشه و شروع این جشنواره از جشنواره صحنه‌ای یادواره تئاتر مریوان شکل گرفت. با توجه به تجربه‌هایی که در حوزه تئاتر بیرونی و میدانی داشتم و در آن زمان که کارمند اداره ارشاد و مسئول انجمن نمایش بودم با همکاری و موافقت همکاران، جشنواره یادواره مریوان را به تئاتر میدانی یا خیابانی تبدیل کردیم. هشت دوره جشنواره منطقه‌ای، صحنه‌ای و خیابانی برگزار کردیم و اکنون هجدهمین دوره به صورت رسمی برگزار خواهد شد.
ثبت جهانی جشنواره مریوان
دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درباره جایگاه جهانی این رویداد بیان کرد: خدا را شکر جشنواره در میان هنرمندان منطقه و کشور‌های دیگر دارای اسم و رسم خاصی است و در سازمان جهانی تئاتر نیز ثبت شده است. این جشنواره، همچون جشنواره‌های آیینی سنتی، عروسکی، کودک همدان و فجر، توانسته در عرصه‌های هنر‌های نمایشی خود را نشان دهد و عرض اندام کند.
تئاتر خیابانی عرصه‌ای برای خلاقیت هنرمندان ایرانی است
بادپروا با اشاره به ظرفیت‌های تئاتر خیابانی افزود: تئاتر خیابانی با توجه به شاخصه‌ها و پارامتر‌هایی که برای آن تعریف شده، در ۲۰ تا ۲۵ سال اخیر عرصه‌ای برای هنرمندان تئاتر ایجاد کرده تا بتوانند عرض اندام کنند. هنرمندان توانسته‌اند در قالب‌ها، فرم‌ها و تکنیک‌های مختلف تئاتر بیرونی، کار تولید کنند.
صلح، انسان‌دوستی و رونق اجتماعی از اهداف جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است
دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درباره اهداف این رویداد بیان کرد: اگر بخواهم از اهداف و جهان‌بینی جشنواره بگویم، کلیت اهداف بر چند پایه اصلی بنا شده است. نخست، این جشنواره باید محلی برای تبادل تجربه‌های نوین تئاتری باشد تا مریوان و ایران به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی شناخته شوند و با رویکردی تخصصی با این مقوله برخورد شود. یکی دیگر از اهداف ما همواره ترویج انسان‌دوستی، صلح و آرامش بوده است. همچنین، توسعه گردشگری، رونق شهری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و وفاق ملی، از دیگر اهداف اصلی جشنواره بوده و هست.
هرجا با فرهنگ عمل کردیم، موفق و جهانی شدیم
بادپروا درباره اهمیت برنامه‌ریزی صحیح در فعالیت‌های فرهنگی افزود: حرکت‌های فرهنگی اگر درست برنامه‌ریزی شوند و افراد فرهنگی و متخصص پای کار باشند، قطعا به نتیجه خواهند رسید اما متاسفانه در ایران، یکی از مسائل مهم در حوزه فرهنگ و هنر، بحث بودجه و حمایت مالی است. از این تریبون از تمام نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم که موضوع فرهنگ و هنر را بیشتر بررسی و تحلیل کنند، زیرا هر جا با رویکرد سنجیده با فرهنگ برخورد کرده‌ایم موفق و حتی جهانی شده‌ایم. این مسئله‌ای است که باید ریشه‌ای حل شود و نیاز به گفت‌و‌گو و همکاری بیشتر با نمایندگان مجلس دارد تا فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود برسد.
بودجه محرک اصلی فعالیت‌های فرهنگی است
دبیر هجدهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به اهمیت بودجه در اجرای برنامه‌های فرهنگی گفت: نیروی محرکه کار‌های فرهنگی و هنری قطعا هزینه و بودجه است. با بودجه‌های مناسب می‌توان کار‌های پژوهشی بزرگی انجام داد تا فعالیت‌ها بیشتر دیده شود و بهتر بتوانیم خود را نشان دهیم. مریوان به عنوان نقطه صفر مرزی، به مرکز ثقل تئاتر خیابانی کشور تبدیل شده است و این موضوع افتخاری برای همه هنرمندان ایران و شهروندان مریوان است. این جایگاه باید با نگاه کارشناسی، تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی دقیق همراه شود تا بدانیم چرا در حرکت‌های فرهنگی گاهی رشدمان سریع است و گاهی آهسته.
جشنواره امسال با وجود چالش‌ و تاخیر‌ها ادامه دارد
وی ادامه داد: هفده دوره جشنواره با همه کاستی‌ها و چالش‌ها با سربلندی برگزار شده است. اگر موفق نمی‌شدیم قطعا به دوره هجدهم نمی‌رسیدیم. جشنواره امسال با وجود تاخیر در انتشار فراخوان، همچنان بر اساس شاخصه‌ها و امکانات دبیرخانه دائمی در مریوان پیش می‌رود. هرچند دغدغه هنرمندان این است که بلافاصله پس از پایان هر دوره، مقدمات دوره بعد آغاز شود اما تغییر و تحولات پیش‌آمده مانع از انتشار به‌موقع فراخوان شد. امیدواریم با همت و درایت اداره کل هنر‌های نمایشی، اداره کل ارشاد کردستان و مجموعه دست‌اندرکاران، بتوانیم جشنواره را با آرامش کامل و در بهترین شکل برگزار کنیم.
دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درباره بخش‌های این رویداد بیان کرد: امسال جشنواره شامل بخش مسابقه تئاتر ایران، بخش دگرگونه‌های اجرایی، بخش تئاتر کودک و نوجوان، بخش آیینی و سنتی، بخش نیشتمان و بخش پژوهشی است که در کنار آنها کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار می‌شود. بخش نیشتمان که از جشنواره هفدهم اضافه شده، امسال هم ادامه خواهد داشت. این جشنواره به جاذبه‌ای تبدیل شده که گروه‌های تئاتری ایران با هزینه شخصی و حتی تامین غذای خود، برای حضور و اجرا به مریوان می‌آیند.
داوری را باید از جشنواره‌ها حذف کرد
بادپروا در پایان با اشاره به آسیب‌های رقابت در جشنواره‌ها افزود: این جشنواره به معنای واقعی، محلی برای تبادل تخصص‌ها و شادی است. گاه رقابت و داوری‌ها باعث رنجش برخی هنرمندان می‌شود که البته ذات مسابقه همین است. عده‌ای خوشحال می‌شوند و عده‌ای دل‌شکسته. به نظر من، در درازمدت باید داوری و رقابت از جشنواره‌ها حذف شود تا رویداد‌ها به فضایی برای جشن و همدلی تبدیل شوند.
انتهای پیام/

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *