به گزارش صدای شهر به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان عراق پذیرفت که به مدت ۲۰ روز هواپیماهای مدل MD در فرودگاههای این کشور رفت و آمد داشته باشند این درحالیست که از ۱۱ ماه قبل فرود این مدل هواپیماها ممنوع به دلایل ایمنی ممنوع شده بود. طرح این موضوع و استدلال عراقیها در خصوص امنیت سبب شد که این سوال مطرح شود آیا استانداردهای هوایی ایران با عراق تفاوت دارد؟ آیا یک استاندارد بین المللی تحت نظارت یافا سازمان بین المللی هوانوردی وجود ندارد؟ اگر مشکل امنیت پرواز است پس بر چه اساس عراق قبول کرد که پروازهای این مدل هواپیماها دوباره برقرار شود.
سید احمد علوی کارشناس اقتصاد هوایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص این سوالات گفت: برای پاسخ به این سوالها ابتدا باید فارغ از مسائل سیاسی و امنیتی سه موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. موضوع اول وضعیت فنی و عملیاتی بوئینگ MD، موضوع دوم شرایط جوی کشور عراق و در اخر ظرفیتها و محدودیتهای فرودگاه نجف در ایام اربعین.
وی ادامه داد: برای بررسی موضوع اول، ابدا ویژگیهای فنی این هواپیما را باید در نظر گرفت؛ این هواپیما محصول شرکت MCDONNELL DOUGLAS است که بعدها با شرکت بوئینگ ادغام شد و این نوع هواپیما به بوئینگ MD معروف شد. اکنون این هواپیما با وجود سن نسبتا بالا در مدلهای Md۸۱-MD۸۲-|MD۸۳ در ایرلاینهای مختلف ایرانی فعال است. این هواپیما دارای دو موتور چسبیده به انتهای هواپیما و حداکثر ظرفیت ۱۷۰ مسافر دارد.
مدل هواپیما
سابقه ایمنی جهانی
نرخ سوانح (تقریبی)
نکات مهم امنیتی
MD-82
متوسط
حدود 0.27 حادثه در هر میلیون پرواز
طراحی قدیمی، سیستم آنالوگ، حساس به گرما
ایرباس A320
بسیار خوب
حدود 0.08 حادثه در هر میلیون پرواز
سیستم Fly-by-Wire، کنترل دیجیتال، محبوب در جهان
بوئینگ 737 NG
خوب
حدود 0.13 حادثه در هر میلیون پرواز
طراحی مدرنتر، موتورهای کارآمد، عملکرد پایدار
در اوائل دهه ۹۰ شمسی پس از ممنوعیت پرواز هواپیماهای توپولوف ۱۵۴ روسی و بازنشستگی هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷ که هر دو آنها دارای سه موتور جت بودند، هواپیماهای بوئینگ MD جایگزین آنها در ناوگان هواپیماهای مسافربری ایران شد.
وی در خصوص محدودیتهای این مدل از هواپیماها گفت: به دلیل نوع طراحی این هواپیما که موتورهای آن در قسمت عقب و چسبیده به هواپیماست، در هوای گرم نمیتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، زیرا دمای بالای هوا باعث انبساط هوا و کاهش فشار آن میشود و امکان مکش هوا به داخل موتور جت این هواپیما مخصوصا به خاطر موقعیت خاص موتور آن و پرتاب هوا به بیرون، که باعث شتاب و سرعت هوایپما به ویژه به هنگام برخاستن هواپیماست، کم میشود، در واقع این هواپیما نمیتواند در هوای گرم عملکرد مناسبی داشته باشد.
ایرلاینهای ایرانی دارای هواپیماهای MD مدلهای 81 تا 88
ایرلاین
مدلهای MD موجود
تعداد تقریبی
ایران ایرتور
MD-82، MD-83
۷ فروند
زاگرس ایر
MD-82، MD-83
۹ فروند
آتا ایر
MD-83
۶ فروند
کیش ایر
MD-82، MD-83
۴ فروند
تابان ایر
MD-88
۵ فروند
کاسپین ایر
MD-81، MD-83
۶ فروند
ایران ایر
MD-82
۱ فروند
موضوع دوم که حائز اهمیت است، در تابستان به دلیل همین موضوع کاهش فشار و چگالی هوا، جهت ایمنی پرواز از ۷۰ درصد ظرفیت مسافری هواپیما استفاده میشود، با توجه به اینکه ظرفیت این هواپیما ۱۷۰ نفر است، در شرایط هوای گرم تابستان فقط ۱۰۰ تا ۱۲۰ صندلی آن به دلایل ایمنی و در جهت کاهش وزن هواپیما استفاده میشود. در نهایت استفاده از این هواپیما جهت حمل و نقل مسافر در این شرایط فاقد صرفه اقتصادی برای ایرلاین است.
علوی افزود: موضوع سوم موضوع فنی ظرفیتها و محدودیتهای فرودگاههای عراق است. در سالهای اخیر، بهویژه در ایام اربعین، کشور عراق به دلیل نگرانیهای ایمنی و گرمای شدید، اجازه پرواز هواپیماهای MD را نداده است. علت اصلی آن علاوه بر شرایط جوی و موضوعات فنی ریسک عملیاتی این هواپیما در ترافیک سنگین هوایی فرودگاه نجف در ایام اربعین سید الشهدا (ع) و همچنین محدودیتهای فنی (از جمله کوتاهی طول باند) فرودگاه نجف است. این پرنده در هوای گرم ۵۰ درجه سانتیگراد برای برخاستن به طول باند بیشتر نیاز دارد و فرودگاه نجف با باند کوتاه ۳۰۰۰ متری برای برخاستن این هواپیما اصلا مناسب نیست، حالا فرض کنید در صورت بروز مشکل برای این پرنده با توجه به ترافیک پروازی فرودگاه نجف در این ایام، ممکن است اختلال بسیار زیادی برای ورود و خروج دیگر پروازها ایجاد کند.
این کارشناس صنعت هوایی با تشریح مشخصات فرودگاه نجف گفت: فرودگاه بینالمللی نجف (Al Najaf International Airport) یکی از مهمترین فرودگاههای عراق، بهویژه برای زائران، آن هم در ایام زیارتی اربعین سید الشهدا (ع) است. این فرودگاه با کد یاتا (IATA): NJF وکد ایکائو (ICAO): ORNI دارای یک باند به طول ۳ هزار متر و عرض ۴۵ متر است و برای هواپیماهای پهن پیکر و باریک پیکر مناسب است میزان پذیرش مسافر آن سالانه ۳ میلیون نفر و توانایی پشتیبانی از ۱۲ هزار پرواز در سال را دارد و اکنون به ۵۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز دارد.
فرودگاه
کشور
تعداد باند
طول باند اصلی (متر)
عرض باند (متر)
نوع سطح
هواپیماهای قابل پذیرش
نجف (NJF)
عراق
۱
۳۰۰۰
۴۵
آسفالت
باریکپیکر و پهنپیکر سبک
مهرآباد (THR)
ایران
۲ (موازی)
۴۰۴۱ و ۳۹۹۶
۶۰ و ۴۵
آسفالت
پهنپیکر، نظامی، VIP
اصفهان (IFN)
ایران
۱
۴۳۹۴
۴۵
آسفالت
باریکپیکر و پهنپیکر
تبریز (TBZ)
ایران
۱
۳۶۶۳
۴۵
آسفالت
باریکپیکر
بغداد (BGW)
عراق
۲
۴۰۰۰ و ۳۳۰۱
۶۰
آسفالت
پهنپیکر، نظامی، VIP
وی تصریح کرد:ایمنی یک هواپیما فقط به مدل و سن آن نیست بلکه عواملی مانند خلبان، شرایط محیطی و کیفیت عملیات زمینی نقش مهمی دارند حتی هواپیمای قدیمی مثل MD اگر بهخوبی نگهداری شوند و تمام مولفههای یاد شده را رعایت کنند میتوانند پروازهای امنی داشته باشند.علوی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرای آب و هوا معدتل در اکثر نقاط کشور این هواپیماها با رعایت شرایط ایمنی میتوانند پرواز داشته باشند، اما با توجه به سن بالا و کمبود قطعات آن ایرلاینهای ایرانی مجبور هستند در آینده نزدیک این مدل از هواپیماها را از خط پروازی خارج کنند.
ویژگیها
MD-82
ایرباس A320
بوئینگ 737 (NG)
ظرفیت مسافر
155–172 نفر
150–180 نفر
126–189 نفر
طول بدنه
45.1 متر
37.57 متر
39.5 متر
فاصله نوک بالها
32.8 متر
35.8 متر
35.8 متر
برد پروازی
3,476 کیلومتر
6,100 کیلومتر
5,765 کیلومتر
سرعت کروز
925 کیلومتر/ساعت
870 کیلومتر/ساعت
850–876 کیلومتر/ساعت
موتور
2× JT8D-217 توربوفن
2× CFM56 یا V2500 توربوفن
2× CFM56 توربوفن
مصرف سوخت
نسبتاً بالا
بهینهتر
بهینه
عملکرد در گرمای بالا
ضعیفتر
مناسب
مناسب
سیستم ناوبری
آنالوگ
دیجیتال (Fly-by-wire)
دیجیتال
انتهای پیام/
Source link