به گزارش صدای شهر مقطع کنونی با مجموعه‌ ای پیچیده از چالش‌ ها و تحولات مواجه است. از یک‌ سو محدودیت‌ های ناشی از ناترازی انرژی و کمبود منابع ارزی، روند تولید را کُند کرده و به کیفیت و تنوع محصولات اثر گذاشته است. از سوی دیگر، تحولات اخیر در حوزه قوانین و مقررات، به‌ ویژه تصمیمات مرتبط با واردات خودرو، بار دیگر اهمیت موضوع «توازن میان حمایت از تولید داخلی و پاسخ به نیازهای بازار» را برجسته کرده است. در بازار جهانی خودرو، کشورهایی که توانستند با رویکردی برنامه‌ محور و آینده‌ نگر مسیر توسعه را طی کنند، به سه رکن اساسی؛ ثبات سیاست‌ گذاری، سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌ ها و هم‌ افزایی میان بخش‌ های صنعتی، دانشگاهی و فناورانه تکیه داشتند. این الگوها نشان می‌ دهد که توسعه پایدار در این صنعت تنها در سایه نگاه جامع و بلندمدت محقق می‌ شود؛ نگاهی که هم به توانمندسازی تولید داخلی توجه دارد و هم سازوکارهای رقابتی را برای ارتقای کیفیت و فناوری به کار می‌ گیرد. اکنون که تحولات اقتصادی و تصمیمات صنعتی، مسیر آینده صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است، بررسی دقیق چالش‌ ها، فرصت‌ ها و راهکارهای ممکن بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد، از همین رو برای بررسی عوامل مذکور با «مهدی خرازان»، کارشناس ارشد صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* باتوجه به صدور دستور دیوان عدالت اداری برای ممنوعیت واردات خودرو، به نظر شما وزارت صمت باید چگونه سیاستگذاری در راستای حمایت از تولید و واردات انجام دهد؟
نخستین نکته مهم، ثبات در قوانین و سیاست گذاری ها است. تغییر سیاست گذاری ها و رویه ها، از یک طرف به صنعت خودرو آسیب می زند و از سوی دیگر باعث افزایش رانت و سودجویی ها می شود. بهترین حالت، اتخاذ یک سیاست تعادلی است؛ به طوری که واردات ممنوع نباشد، اما همراه با تعرفه باشد.
* صنعت خودرو ایران نسبت به صنایع خودروسازی دنیا از تکنولوژی و رقابت عقب مانده است، واردات خودرو به گونه ای رقابت ایجاد می کند، به نظر شما صنعت خودرو برای ارتقا باید چه اقدامی انجام دهد؟
ایجاد فضای رقابتی با واردات به تنهایی نمی تواند باعث رشد و توسعه صنعت خودرو شود. بلکه برای توسعه و پیشرفت صنعت خودرو، نیازمند برنامه ریزی های قوی، توسعه زیرساخت ها، مشارکت بخش خصوصی، همکاری با دانش بنیان ها و دانشگاه ها، تدوین استراتژی شفاف و مشخص، پیگیری و نظارت برای اجرای استراتژی ها توسط دولت نیز هستیم.

واضح است که اگر تعادل بین صادرات و واردات وجود نداشته باشد، تامین ارز دشوار خواهد بود. بنابراین باید به دنبال تقویت صنعت داخل و کاهش وابستگی به ارز باشیم

* وضعیت تولید خودرو در روزهای اخیر به دلیل ناترازی انرژی و کمبود منابع ارزی دچار افت شده است، برای بهبود این شرایط باید چه اقدامی انجام شود؟
حل مشکل ناترازی انرژی، وظیفه وزارت نیرو است. البته برای کوتاه مدت کاری نمی توان کرد و باید با این شرایط مدارا نمود اما برای بلند مدت حتما باید اقدامات مقتضی صورت پذیرد. بخشی از مشکلات تامین ارز هم به خاطر زیان انباشته، عدم گردش مالی خودروسازان و رکود در بازار است و برخی دیگر از مشکلات ناشی از نحوه تامین ارز است. اما واضح است که اگر تعادل بین صادرات و واردات وجود نداشته باشد، تامین ارز دشوار خواهد بود. بنابراین باید به دنبال تقویت صنعت داخل و کاهش وابستگی به ارز باشیم.

* توسعه در کیفیت، سبد محصول و ایمنی در صنایع خودروسازی و قطعه سازی داخلی باید چگونه ایجاد شود؟
توسعه در کیفیت، سبد محصول و ایمنی در صنایع خودروسازی و قطعه سازی داخلی با مشارکت بخش خصوصی، دانش بنیان ها، متخصصان، و دانشگاه ها اتفاق می افتد. برای اجرای این مدل مشارکت نیازمند سیاست گذاری و ریل گذاری صحیح توسط دولت، ثبات در قوانین و بهره گیری از سیاست های تشویقی هستیم.
* آیا واردات خودرو تهدیدی برای صنایع قطعه سازی و خودروسازی تلقی می شود؟
قطعا واردات نامحدود، بدون تعرفه و برنامه ریزی نشده به شدت به صنعت خودروسازی و قطعه سازی آسیب می زند.

مدل توسعه صنعت خودرو در کشورهای موفقی مثل کره جنوبی و چین در می یابیم که قبل از هر چیز باید یک دولت توسعه خواه وجود داشته باشد که توسعه صنعت خودرو برایش یک اولویت ملی باشد

* باتوجه به پژوهش های شما در صنعت خودرو شیوه سیاستگذاری در دنیا برای تعادل میان واردات و تولید خودرو چگونه است؟
با بررسی مدل توسعه صنعت خودرو در کشورهای موفقی مثل کره جنوبی و چین در می یابیم که قبل از هر چیز باید یک دولت توسعه خواه وجود داشته باشد که توسعه صنعت خودرو برایش یک اولویت ملی باشد. در گام بعد باید یک استراتژی جامع تدوین گردد. سپس توسط دولت، ریل گذاری ها و سیاست گذاری ها انجام شود. نظارت بر اجرای برنامه ها و استراتژی ها هم وظیفه دولت است. ثبات در قوانین و سیاست ها هم یک اصل خیلی مهم است. توسعه زیرساخت ها، دانش فنی، انتقال تکنولوژی و غیره نیز باید با مشارکت بخش خصوصی، دانش بنیان ها، متخصصان و دانشگاه ها اتفاق بیافتد.


Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *