به گزارش صدای شهر از روزهای تابستان است؛ گرمای هوا، سرمای خرید و فروش خودروها را در خود حل کرده و در این داغی خبری از معاملات جدی نیست.
خیابان مشتاق دوم و نمایشگاه های خودروی حوالی پل وحید زیر آفتاب داغ می درخشند اما پشت شیشه ها خبری از جنب و جوش همیشگی نیست؛ فروشندهای با تسبیح در دست، نیم نگاهی به گوشی می اندازد و می گوید: هفتهها است حتی یک معامله جدی هم نداشته ایم.
رکود در همه نمایشگاه های خودروی اصفهان مشخص است، معاملاتی که طی ماه های تیر و مرداد امسال نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد افت داشته و این موضوع بنگاه داران و فروشندگان خودرو را با ناامیدی از بازگشت سرمایه روبرو کرده است.
بی ثباتی، افت قیمت و نبود خریدار
از یک طرف کاهش نسبی قیمت برخی مدل های داخلی و ثابت ماندن خودروهای مونتاژی، انگیزه خریداران را برای صبر بیشتر دو چندان کرده و از سویی دیگر کاهش نقدینگی و بالا رفتن نرخ تسهیلات و کسری بودجه خانوار باعث عقب نشینی بسیاری از مشتریان شده است.
این موضوعی است که در دوران پس از جنگ ۱۲ روزه خودش را بیشتر نشان داده است. مساله ای که میزان معاملات را نسبت به سال قبل با کاهش و افت بسیار چشمگیری روبرو کرده است و به گفته فعالان این عرصه بازار اکنون به سمت نیمه تعطیلی رفته است.
جلوانی: با وجود کاهش قیمت ها، بازار همچنان راکد است و تمایل خریداران برای ورود به معاملات بسیار پایینتر از حد انتظار است، چرا که هم اکنون بسیاری از مردم نسبت به درآمد ماهانه خود، دیگر قادر به خرید خودرو یا تعویض آن نیستند و همین رکود باعث شده که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.
در همین رابطه علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار و در پاسخ به این سوال که این اتفاقات چه آینده ای را پیش روی خودروسازان اصفهانی خواهد گذاشت، گفت: ابتدا بگذارید راجع به تغییرات قیمتی در بازار اصفهان صحبت کنم چرا که همزمان با افزایش رسمی قیمت ها از سوی شرکت های خودروسازی همچون ایران خودرو و سایپا در روزهای پس از جنگ ۱۲ روزه و در تیرماه، قیمت کارخانهای خودروها به نرخ های بازار آزاد نزدیکتر شده است. با اینحال، در بازار آزاد، به دلیل رکود شدید، روند قیمت ها نزولی بوده و کاهش روزانه نرخها مشهود است.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در این رابطه که این افت قیمت ها آیا باعث نشده که تقاضا بیشتر شود، اظهار داشت: باوجود کاهش قیمت ها، بازار همچنان راکد است و تمایل خریداران برای ورود به معاملات بسیار پایینتر از حد انتظار است، چرا که هم اکنون بسیاری از مردم نسبت به درآمد ماهانه خود، دیگر قادر به خرید خودرو یا تعویض آن نیستند و همین رکود باعث شده که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.
جلوانی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در زمستان ۱۴۰۳ و رشد هزینه های تولید، قیمت ها را بالا برد و امکان خرید برای بخش بزرگی از مردم در سال ۱۴۰۴ محدود شد گفت: حتی با افت نسبی قیمت ها در تابستان امسال، فشار اقتصادی خانوار اجازه بازگشت تقاضا را نمیدهد.
به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان از سویی دیگر بی ثباتی سیاست ها و نبود شفافیت در این عرصه و نامشخص بودن برنامه های واردات خودرو و تغییرات پی در پی در شیوه عرضه داخلی، اعتماد خریدار و فروشنده را کاهش داده و همین باعث شده که بسیاری ترجیحشان بر این باشد که منتظر باشند.
تغییر ترکیب تقاضا
حالا در بازار اصفهان به خوبی مشاهده می شود که بازار بیشتر به سمت خودروهای داخلی کارکرده و ارزان متمایل شده و بخشهای گرانتر بازار عملاً منجمد شده اند. این محدود شدن دامنه تقاضا، حجم کل معاملات را پایین آورده است.
طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان، روندی که در حال حاضر در اصفهان مشهود است، کاملاً همراستا با بازار ملی است و بالا رفتن نرخ ارز، کاهش نقدینگی، و رکود عمومی اقتصاد، منطقه را هم درگیر کرده است و در شرایط فعلی، سرمایهگذاران تمایلی به ورود به بازار خودرو ندارند. اینها در کنار نوسانات نرخ ارز و عدم کنترل آن عدم توازن را در بازار تقاضا و عرضه ایجاد کرده است و همین امر سبب شده است که قیمت ها به صورت مداوم کاهش یابد.
نگرانیهای تازه در دل رکود
اما در کنار افت معاملات و ثبات یا کاهش قیمت ها، ترس از ریسک های مالی هم سایه خودش را روی بازار انداخته است و بسیاری از فروشندگان و خریداران می گویند حتی اگر تصمیم به معامله بگیرند، باید با دقت بسیار بالایی باشد تا مبادا خسارت و ضرری بر آنها وارد شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در پاسخ به خبرنگار بازار در رابطه با اینکه با توجه به رکود بازار خودرو که از سال گذشته شروع شد این روند در ماه های بعد از آن بهخصوص در بهار و تابستان ۱۴۰۴، چگونه ادامه پیدا کرد، گفت: با آغاز سال جدید و فروکش نسبی نرخ ارز، انتظار داشتیم بازار کمی به تعادل برگردد اما کاهش تقاضای واقعی بهخاطر فشار اقتصادی خانوار و نبود سیاست های شفاف در واردات خودرو، باعث شد حجم معاملات تقریباً ۴۰ درصد نسبت به پارسال افت کند؛ حتی کاهش قیمت برخی مدلها نتوانست این رکود را بشکند.
او در رابطه با تغییر ترکیب تقاضا و نوع خودروهایی که بیشتر مورد استقبال قرار گرفتهاند چگونه تغییر کرده است نیز اظهار داشت: در شرایط رکود، بیشتر خریداران به سمت خودروهای اقتصادی و کمهزینه تر متمایل شده اند؛ مدل های کارکرده داخلی با قیمت زیر ۷۰۰ میلیون تومان بیشترین سهم از معاملات محدود ماه های اخیر را داشته اند. خودروهای وارداتی، بهخصوص در بازه قیمتی بالای دو میلیارد، عملاً بازارشان متوقف شده است.
به گفته کارشناسان، نبود ثبات در سیاست گذاری واردات و عرضه داخلی، بی اعتمادی خریداران و شکاف بین نرخ رسمی و قیمت بازار آزاد از جمله مسائلی است که بی ثباتی را در بازار خودرو اصفهان دوچندان کرده است.
فدایی: رکود تنها محدود به خودروهای داخلی و صفر نیست. در خودروهای کارکرده و بهویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش معاملات کاملاً مشهود است. هر میزان که قیمت خودرو بالاتر باشد، حجم خریدوفروش آن کاهش بیشتری دارد و در حال حاضر، بازار خودروهای خارجی تقریباً متوقف شده است
علی فدایی، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه آینده بازار خودرو در اصفهان را چطور می بینید، گفت: اگر سیاست قیمت گذاری و واردات تا پاییز روشن شود و سیستم تراکنش های مالی امنتر شود، امکان دارد در ماه های پایانی سال، بازار کمی رونق بگیرد؛ ولی اگر این ابهامات باقی بماند، رکود فعلی تا زمستان ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: رکود تنها محدود به خودروهای داخلی و صفر نیست. در خودروهای کارکرده و بهویژه خودروهای وارداتی نیز کاهش معاملات کاملاً مشهود است. هر میزان که قیمت خودرو بالاتر باشد، حجم خریدوفروش آن کاهش بیشتری دارد و در حال حاضر، بازار خودروهای خارجی تقریباً متوقف شده است.
خروج خودرو از دایره سرمایهگذاری
تغییر نگاه عمومی نسبت به خرید خودرو از جمله دیگر مسائلی است که باعث شده سرمایه گذاری در این عرصه کاهش یابد. درگذشته، خودرو یکی از گزینههای جدی برای سرمایه گذاری محسوب میشد اما حالا، این بازار از جذابیت برای سرمایه گذاری خارج شده و صرفاً به کالایی مصرفی تبدیل شده است. با این حال، حتی مصرف کنندگان واقعی نیز به دلیل عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصادی، از خرید خودداری میکنند و به گفته کارشناسان آینده بازار در گرو بهبود شرایط اقتصادی کلان است.
رضا نیکاندیش، فروشنده ۲۰ ساله خودرو یکی از ناراضی های بازار خودرو است، او به بازار گفت: نه خریدار داریم، نه حتی بازدیدکننده. کسانی که میآیند، بیشتر برای پرسیدن قیمت هستند، نه خرید.
در نقطه مقابل او خریدارانی هستند که می گویند: با این شرایط اقتصادی، خرید خودرو ریسک بزرگی است. چرا که آنها هم نگران افت بیشتر قیمت ها هستند و این نگرانی را دارند که هزینه نگهداری خودرو بیش از سودش باشد.
حمیدرضا مؤمنی، کارشناس بازار خودرو نیز در پی این صحبت ها در گفت و گو با خبرنگار بازار معتقد است: بازار خودرو اصفهان بازتابی از کل کشور است. وقتی بازار کلان راکد است، شهرهایی مثل اصفهان که سهم بالایی از معاملات آزاد دارند، سریعتر به رکود واکنش نشان میدهند. اگر سیاست گذاری شفاف نباشد، این یخبندان تا پاییز ادامه خواهد داشت.
او افزود: در زمستان ۱۴۰۳، افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه های تولید، قیمت خودرو را بهشدت بالا برد. این گرانی ناگهانی نهتنها بخش بزرگی از تقاضای واقعی را از بازار بیرون کرد، بلکه حتی خریداران سرمایهای را هم مردد ساخت. بعد هم، با اینکه در بهار و تابستان ۱۴۰۴ قیمتها کمی کاهش یا تثبیت شد، رکود تقاضا باقی ماند، چون عامل اصلی یعنی نبود اطمینان نسبت به آینده بازار برطرف نشد.
با وجود کاهش معاملات، برخی فروشندگان امیدوارند با فرا رسیدن ماههای پایانی تابستان و نیاز به جابهجایی خانوارها، بازار خودرو هم اندکی رونق بگیرد. اما اکثر فعالان بازار معتقدند برای شکستن این رکود، باید یا قیمتها به ثبات کامل برسد یا سیاست واردات و عرضه داخلی تعیین تکلیف شود.
تابستان ۱۴۰۴ برای بازار خودرو اصفهان، نقطه پایان رویای سودهای سریع بود. کاهش بیش از ۴۰ درصدی معاملات، افت برخی قیمتها و بلاتکلیفی بازار باعث شده خودرو از جایگاه «پناهگاه امن سرمایه» به کالایی مصرفی و پرریسک تنزل کند؛ تا جایی که اکنون سرمایهگذاران روی به مسیرهای دیگر آوردهاند و نمایشگاه های خودرو اصفهان در داغی و گرمای هوا، سرد و خاموش ماندهاند.
Source link