به گزارش صدای شهر همایش توسعه‌گران و استراتژی پساجنگ، پنجشنبه ۹ مرداد ماه با حضور پرشور فعالان صنعت ساختمان در سالن شهید آوینی دانشکدگان هنر‌های زیبا و به همت “نبض مهندسی” و “موسسه محتواک” برگزار شد. در این رویداد، سخنرانان به بررسی چالش‌ها و راهکار‌های بقا و رشد صنعت ساختمان در دوران بحران پرداختند.
صنعتی‌سازی و مکانیزه‌کردن ساخت‌وساز شاه‌کلید عبور از بحران
حمیدرضا فربومنش مدیرعامل شرکت تربت پاک، در پنل سیستم‌سازی و تاب‌آوری صنعت ساختمان در دوران بحران به تحلیل وضعیت کنونی این صنعت پرداخت و با دسته‌بندی مشکلات به دو بخش عمده ساخت و فروش اظهار داشت: در حوزه ساخت، معضلاتی نظیر اخذ مجوز‌ها پیش از این وجود داشته‌اند و پس از دوران جنگ، مسئله تأمین نیروی انسانی کارآمد، از جمله چالش‌های مربوط به اتباع خارجی، به این مشکلات افزوده شده است. همچنین، بحران انرژی یکی از موانع اصلی در مسیر توسعه صنعت ساختمان به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اهمیت حفظ پویایی در شرایط دشوار بیان کرد: اولین گام در مواجهه با بحران، روشن نگه داشتن چراغ فعالیت است؛ درست مانند دوران آغاز جنگ که کرکره را بالا نگه داشتیم.
مدیرعامل شرکت تربت پاک سپس با اشاره به اهمیت راهبردی سیستم‌سازی تأکید کرد: سیستم‌سازی فراتر از صرفاً خرید و به‌کارگیری نرم‌افزار است. این رویکرد به ما امکان می‌دهد که موقعیت فعلی خود را دقیقاً بسنجیم و در زمان بحران، بخش‌های غیرضروری را حذف کنیم. بهره‌مندی از داشبورد‌های مدیریتی کارآمد، برنامه‌های زمان‌بندی دقیق و طرح‌های جامع، لازمه حفظ پایداری شرایط است. گاهی اوقات، برون‌رفت از بحران حتی مستلزم توقف موقت فعالیت‌هاست؛ این تصمیمات بدون برنامه‌ریزی و یک سیستم منسجم قابل تحقق نخواهند بود. فربومنش در ادامه با اشاره به راهکار‌هایی برای عبور از شرایط بحرانی خاطرنشان کرد: ساماندهی نیروی کار اتباع و حرکت به سوی صنعتی‌سازی و مکانیزه‌کردن فرآیند‌های ساخت‌وساز، می‌تواند به حل بخشی از مشکلات کمک کند. در بخش فروش نیز، با ایجاد سیستم‌ها و ساختار‌های کارآمد، باید مدیریت فروش متری، دانگی و توکنایز را محقق سازیم. هدف اصلی ما باید ترویج فروش متری باشد تا نسل جوان به جای سرمایه‌گذاری در بازار‌هایی نظیر طلا، اندوخته خود را به حوزه مسکن هدایت کند.
حفظ نیروی انسانی: سپر دفاعی برند در برابر بحران
امیر اکبرزاد رئیس هیئت مدیره شرکت تربت پاک، نیز به موضوعات حیاتی در شرایط بحران اشاره کرد و گفت: در این مقطع، کنترل نقدینگی، به ویژه برای شرکت‌های توسعه‌گر که نیاز مبرمی به جریان وجوه نقد دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در بحث نقدینگی، مدیران اغلب به سمت دارایی‌های منقول و غیرمنقول شرکت گرایش پیدا می‌کنند.
وی افزود: مدل دیگری از دارایی‌ها، برنداست. هر شرکتی که طی سال‌ها فعالیت مستمر داشته، صاحب یک برند معتبر شده است که این خود دارایی ارزشمندی محسوب می‌شود. دارایی مهم دیگر، دارایی فرایندی سازمانی یا همان سیستم‌سازی و فرایندسازی است.
اکبرزاد تصریح کرد: در شرایطی که به دنبال کنترل نقدینگی هستیم، این چالش مطرح می‌شود که آیا از سیستم‌سازی دست بکشیم یا دارایی‌های منقول را فدا کنیم؟ انتخاب شرکت ما در این شرایط، حفظ نیروی انسانی بوده است؛ زیرا نیروی انسانی، ستون فقرات حفظ دارایی‌های فرایندی و متعاقباً، برند شرکت است.
وی اظهار داشت: کوچک شدن صنعت ساختمان به کاهش اعتماد عمومی منجر خواهد شد. توصیه من به همکاران این حوزه این است که چهره صنعت ساختمان را حفظ کنیم تا زمینه بازگشت اعتماد مردم فراهم شود. به آینده این صنعت بسیار امیدوارم و معتقدم تغییرات مثبتی در راه است، به حدی که حتی سال آینده شاهد رقابت شدید برای خرید واحد‌های مسکونی خواهیم بود.
پایان شعارها؛ آغاز پارادایم جدید در اقتصاد ساختمان
حسین محمودی مدیرعامل گروه فنی و اقتصادی الیت، در ادامه پنل با تأکید بر لزوم تغییر نگاه به اقتصاد کشور و صنعت ساختمان گفت: نباید وضعیت فعلی اقتصاد و صنعت ساختمان را صرفاً با چهل سال گذشته مقایسه کنیم؛ این مقایسه شبیه فاصله نسلی است. فرآیند‌های رشد اینترنت و تغییر پارادایم جهانی، باعث شده که اکنون باید هر دو یا چهار سال را مبنای مقایسه قرار دهیم، نه کشور‌های دیگر. اقتصاد ما حتی پیش از جنگ هم وضعیت مطلوبی نداشت و باید این واقعیت را بپذیریم.
محمودی افزود: نوع نگاه به مسکن تغییر کرده است؛ مردم به ویژه نسل زد به دنبال زندگی خوشحال‌تری هستند. نگرش به خانه‌خریدن و حتی استفاده از دفاتر کار نیز متحول شده است. اقتصاد ما تحت تأثیر کلان اقتصاد کشور قرار دارد. قرار است مجموعه‌ای از شرکت‌ها مسئولیت‌پذیری بیشتری را در این حوزه به ویژه اتباع را بپذیرند و با ارائه کارت بیمه و سیم‌کارت به اتباع، تا شهریورماه شاهد تحولات مثبتی در صنعت ساختمان باشیم.
مدیرعامل گروه فنی و اقتصادی الیت در ادامه با اشاره به مفهوم تاب‌آوری در شرکت‌ها، اظهار داشت: در شرایط بحران، به جای تعدیل نیرو، باید روی حفظ برند و سرمایه انسانی تمرکز کنیم و نگذاریم پروژه دچار بحران شود. سایر سرمایه‌ها می‌توانند پشتیبان پروژه باشند.
محمودی به نسل زد و ترجیحات آنها اشاره کرد و گفت: برای پنج سال آینده، مسکن برای نسل زد، صرفاً به معنای داشتن یک زندگی خوشحال‌کننده است؛ یعنی ترجیحات تغییر کرده و داشتن خانه یا ویلا به اندازه گذشته اهمیت ندارد.
وی همچنین با انتقاد از شعار‌های غیرواقعی، بیان کرد: ما به گزافه‌گویی و برنامه‌های پیچیده عادت کرده‌ایم؛ مثلاً اینکه تا سال ۱۴۰۴ نفر اول اقتصاد منطقه خواهیم بود. در این مسیر، هم باید به توانایی‌ها و هم به منابع توجه کنیم. از لحاظ منابع بی‌نظیر هستیم، اما باید این سؤال را بپرسیم که چه توانایی‌هایی این منابع را به منصه ظهور می‌رسانند؟ باید از این ذهنیت که صرفاً شعار بدهیم خارج شویم.
مدیرعامل گروه فنی و اقتصادی الیت در پایان، سه پارادایم اصلی برای سازندگان یا توسعه‌گران ساختمان را مورد توجه قرار داد و گفت: جدیت در قراردادها، تاب‌آوری و حذف سود‌های ویژه و کشف و مدیریت هزینه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.انتهای پیام/

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *