به گزارش صدای شهر بهمن شیرمحمد، منتقد سینما درباره پیش‌بینی فیلم‌هایی که احتمال دارد گزینه اسکار ۲۰۲۶ باشند، به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: در پرسش شما سه فیلم «زن و بچه»، «پیرپسر» و «غریزه» مطرح شدند. واقعیت این است که پیرپسر را با هر متر و معیاری که حساب کنیم، باز هم نسبت به فیلم‌های این چند سال اخیر یک اتفاق متفاوت است. در جشنواره فجر امسال، پس از تماشای فیلم‌های ضعیفی که شاهد بودیم، این اثر جایگاه ویژه‌ای داشت.
«پیرپسر» می‌تواند واجد شرایط رقابت در اسکار باشد
وی ادامه داد: به هر حال اسکار، جدا از معیار‌هایی که دارد و تغییر می‌کند، همچنان بر جنبه‌های فنی تاکید ویژه دارد. فیلم باید حداقل استاندارد‌هایی را داشته باشد تا بتواند در بخش‌های مختلف واجد شرایط رقابت باشد. به نظر من پیرپسر این ویژگی‌ها را دارد.
«پیرپسر» با پشتوانه ادبی زبان جهانی‌تری دارد
این منتقد سینما با اشاره به جنبه‌های مضمونی فیلم بیان کرد: یکی از نکات مهم در اسکار، به‌خصوص برای فیلم‌های خارجی‌زبان، این است که علاوه بر داشتن ویژگی‌های بومی، زبان جهانی‌تری هم پیدا کنند. پیرپسر با پشتوانه ادبی خود این ویژگی را دارد، هرچند در ایران بر سر اقتباس آن جدل‌های بسیاری شکل گرفت و عده‌ای آن را ناموفق دانستند، اما همین پشتوانه ادبی یک امتیاز محسوب می‌شود. علاوه بر این، فیلم در جشنواره روتردام مورد تحسین قرار گرفت و جایزه اصلی را برد. در ایران نیز با وجود شرایط بسیار سخت از جمله تعویق‌های مکرر اکران و آغاز جنگ تنها دو روز بعد از اکران توانست استقبال قابل توجهی به دست بیاورد.
شیرمحمد درباره بازی بازیگران این فیلم‌ها و شانس در اسکار توضیح داد: بسیاری معتقدند شانس فیلم به خاطر حضور بازیگران شناخته‌شده‌ای، چون پیمان معادی یا لیلا حاتمی بیشتر است، اما من فکر می‌کنم اولین چیزی که هر مخاطب را جلب می‌کند بازی پرقدرت و درخشان حسن پورشیرازی در پیرپسر است. با آن سن و سال و فیزیک، چنین بازی‌ای کاملا چشمگیر است و می‌تواند یک امتیاز جدی برای فیلم باشد.
وی افزود: البته نباید فراموش کرد که رقبا در اسکار تاثیر زیادی بر نتیجه دارند. بسته به اینکه چه فیلم‌هایی حضور داشته باشند، شانس‌ها بالا و پایین می‌شود، اما به هر معیاری نگاه کنیم، بازی حسن پورشیرازی قطعا مورد توجه خواهد بود.
تغییر مرجع انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار مصرف داخلی دارد
شیرمحمد درباره تغییر مرجع انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار اظهار کرد: امسال انتخاب از دست بنیاد فارابی خارج و به خانه سینما سپرده شد. به نظرم این قضیه مصرف داخلی دارد. وقتی فیلم‌هایی که در سال‌های مختلف به اسکار معرفی شده‌اند را مرور می‌کنیم، از بچه‌های آسمان مجید مجیدی به عنوان یک فیلم ملی گرفته تا جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی که مخالفانی جدی داشت و آن را به سیاه‌نمایی متهم می‌کردند، مشخص می‌شود معیار‌ها گاه بسیار متناقض بوده‌اند. به همین دلیل هنوز معلوم نیست که این تغییر سازوکار چه نتیجه‌ای داشته باشد.
این منتقد سینما در پایان درباره حضور برخی فیلم‌های ایرانی در اسکار با عنوان زیرزمینی گفت: البته ما هنوز همه فیلم‌های احتمالی را ندیده‌ایم، اما با توجه به سابقه کن در سال‌های اخیر، بعید می‌دانم فیلمی مثل یک تصادف ساده جعفر پناهی بتواند از نظر فنی و تکنیکی با پیرپسر رقابت کند. مگر اینکه اسکار ساز و کار‌های سیاسی خاصی را در نظر بگیرد که آن‌وقت موضوع متفاوت است.
انتهای پیام/

Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *